Sunday, May 22, 2016

6. Atasi Stress

Aku harap korang tidak bosan menunggu tips yang seterusnya dari aku ni. Baiklah, tips kali ni merupakan yang terakhir bagi gaya hidup sihat. Kali ni aku nak bagi tips mengurangkan kadar stress yang sering dihadapi oleh setiap orang yang mempunyai komitment yang banyak.

Ramai dalam kalangan pelajar menghadapi tekanan atau pun stress. Pelbagai punca yang membuatkan mereka stress seperti kewangan, assignment, dan banyak lagi. Tekanan yang berpanjangan ini mampu menimbulkan pelbagai masalah lain seperti kita lebih sepat marah dan emosi mudah terganggu. Aku pun selalu stress, maklumlah pelajar tahun akhir, bukan hanya sibuk dengan tugasan kelas tapi sibuk juga dengan program-program yang terpaksa dijalankan. Aku bertindak untuk tidak terlalu merasakan semua itu bebanan, aku mula berfikir secara positif, belajar bertenang, dan aku juga cuba wujudkan hobi. Bila aku rasa stress, aku akan meluangkan masa di bilik untuk latih tubi seperti mengangkat dumble dan jua pelbagai aktiviti yang boleh buat aku tenang. Selain dapat mengawal emosi aku dari berbuat parkara yang tak berguna, aku juga dapat menghasilkan bentuk badan yang diimpikan setiap orang. Mungkin benda ni lawak, tetapi itu yang aku lakukan mengikut minat aku sendiri. Anda semua bolehlah wujudkan hobi yang lain.

Baiklah aku harap korang dapat manfaatkan setiap tips yang aku bagi ni. Selain tu, bacalah artikal-artikal sahabat-sahabat aku yang lain dalam bolg ni juga. byee..



No comments:

Post a Comment