Sunday, May 22, 2016

PEMILIHAN WARNA YANG BETUL

Artikel oleh: Hani_ND_Lin


1)Tips memilih warna hijab dengan pakaian.
Warna hijab yang cerah
Hijab berwarna merah,oren,biru dan kuning sangat sesuai disesuaikan dengan pakaian berwarna tanah dan logam seperti coklat tua, emas. Kombinasi dari kedua warna tersebut biasanya bertujuan membuat tampilan warna lebih terlihat lembut dan tidak terlalu kontra.

Warna asas
Cara termudah untuk memilih warna asas, yang dapat dilakukan untuk memilih warna hijab. Tanpa motif dan hanya mempunyai warna asas, seperti hitam, putih, krim ataupun warna moka. Dengan pemilihan warna ini tentu akan lebih mempermudahkan anda dalam menentukan warna pilihan untuk berhijab.

Warna hijab hijau
Hijab berwarna hijau akan lebih serasi dengan pakaian berwarna tanah, warna kayu agar menghasilkan tampilan yang lebih cantik dan neutral.

Pilih warna yang serasi
Warna yang serasi akan membuat penampilan anda menjadi terlihat lebih baik, menarik dan sempurna. Dan unutk perpaduan antara warna hijab dan pakaian yang sesuai dapat anda gunakan jilbab warna ungu coklat susu, dicampurkan dengan berwarna putih tulang atau putih agak kekuningan dengan bawahan warna hitam.

Pemilihan aksesori yang sesuai
Pemilihan warna yang sederhana pada baju dan hijab memang terlihat kurang stylish, maka dari itu gunakanlah beberapa aksesori seperti pin, hijab akan membuat tampilan gaya menjadi lebih fesyen dan menarik.
Baju dan hijab tidak boleh satu warna
Bila anda yang ingin lebih berserasi dengan warna, dapat memilih beberapa kombinasi warna yang aman dan serasi berikut ini. kelompok earth tones, antaranya coklat, hijau olive. Sekelompok spicy colour, antara lain oren, merah, maroon, gold dan tembaga. Jika busana muslim yang dipakai sudah terlihat banyak detail dan warna. Maka untuk tampil berhijab yang dikenakan harus lebih sederhana. Dan hal perlu diperhatikan adalh membatasi penggunaan warna yang berlebihan kerana inilah yang sering menyebabkan para wanita yag mengenakan hijab terlihat tidak stylish hanya kerana salah berpakaian.

Warna tudung dipadankan dengan baju
1.    Warna pastel jika salah pilih. Kita akan kelihatan ‘jengkel’ denggan apa jua pakaian yang digayakan.
2.    Bagi yang mempunyai kulit kuning langsat, gayakan tudung dengan himpunan dari warna biru, lavendar dan pink. Wajah nampak lebih menonjolkan dan terserlah. Elakkan warna hijau dan kuning kerana ia membuat wajah tampak kusam.
3.    Bagi yang mempunyai warna kulit putih, gayakan tudung dengan warna hijau, ungu dan lavendar. Ia membuatkan wajah kelihatan lebih segar. Warna merah jambu akan membuatkan wajah bertambah pucat.
4.    Kulit sawo matang sesuai dengan warna hijau dan kuning agar tampak lebih terang. Elakkan warna kelabu dan yang agak gelap, agar wajah tidak kelihatan kusam.


Contoh kombinasi warna:


No comments:

Post a Comment