Sunday, May 22, 2016

beriadah dan bersukan

3. Beriadah

Berjumpa kita sekali lagi untuk kali ketiga. Seperti kebiasaannya, aku nak bagi tips untuk mengekalkan gaya hidup yang sihat. Kali ni aku nak bagi tips bersenam atau riadah yang mampu dilakukan oleh setiap orang.

Beriadah atau bahasa mudahnya bersenam mampu menghapuskan toksin di dalam badan melalui peluh yang dikeluarkan. Badan kita akan lebih bertenaga jika kita mampu melakukan aktiviti seperti ini dengan kerap. Jika tidak mempunyai masa yang banyak, kita hanya perlukan 30 minit sekali sesi dan ulangkannya sebanyak 3 hari seminggu. Sebagai pelajar universiti, aku sendiri menyediakan jadual untuk aku beriadah dan cuba untuk meluangkan masa tersebut untuk terus kekal sihat. Melalui aktiviti ini, kita dapat membantu kelancaran peredaran darah di dalam badan kita dengan baik. Untuk pengetahuan kita semua, saluran darah yang tersekat akan menyebabkan strok. Contoh senam yang mudah dan mampu dilakukan setiap orang ialah, jogging, berjalan atau pun berlari.


Lepas apa yang aku sampaikan ni, aku harap korang dapat mamfaatkannya dan mengamalkannya. Tiada alasan lagi selepas ni kita mengalami lemah, lesu dan tidak bermaya untuk menjalankan aktiviti seharian.



No comments:

Post a Comment