Sunday, May 22, 2016

pemakanan sihat

Pemakanan sihat

Hai nama aku Mohd Fairus korang boleh panggil aku Yus ataupun Pol. Jangan Tanya aku kenapa nama aku macam tu. Sebagai salah seorang penulis dalam blog ni, aku nak terangkan pada  korang ni tentang gaya hidup sihat yang sepatutnya diamalkan oleh setiap pelusuk bumi ni dan terutamanya dalam kalangan pelajar. Kenapa aku tekankan pelajar kat sini? Ni sebab aku sendiri seorang pelajar dan amat mementingkan kesihatan. Kita ni sebagai pelajar haruslah sentiasa sihat bagi memastikan otak kita sentiasa berkembang untuk menjadi seorang yang Berjaya.
Tidak dinafikan semakin ramai pelajar tidak kira di institusi mana pun telah mula sedar akan kepentingan menjalani hidup sihat. Namun, masih terdapat terdapat antara kita yang tidak mengambil hal ini sebagai suatu yang penting. Harus kita sedar bahawa kesihatan adalah jaminan untuk hidup yang lebih sejahtera. Dan untuk mencapai tahap kesihatan yang terbaik, gaya hidup sihat merupakan satu daripada syaratnya. Di sini aku sebagai salah seorang pelajar institut pengajian tinggi Awam, Universiti Malaysia Sabah ingin berkongsikan amalan gaya hidup sihat dalam kalangan pelajar. Kata orang otak yang cerdas datangnya dari badan yang sihat, tak gitu.


Gaya Hidup Sihat
Amalan gaya hidup sihat merupakan perkara yang penting bagi setiap orang, dan di sini aku nak tekankan kenapa kita perlu amalkan gaya hidup kerana ia dapat mengurangkan risiko kita terkena atau dijangkiti penyakit yang berbahaya sehinggakan boleh membawa maut. Apa yang aku lihat di persekitaran kampus, ramai pelajar Universiti ni mengalami masalah berat badan berlebihan dan ada juga yang telah mencecah obesiti. Bila ditanya, mereka katakan tidak mempunyai masa untuk beriadah kerana sibuk dengan assignment, final projek, tesis dan macam-macam lagi lah. Sebenarnya masa dan cara mudah mampu dilakukan setiap orang yang inginkan kebaikkan untuk diri mereka. Disebabkan alasan-alasan tersebut. Mereka menjadi sasaran peyakit yang berbahaya seperti strok kerana mempunyai kandungan kolestrol yang tinggi dalam badan. Aku cakap macam ni bukan nak menakut-nakutkan kepada semua, tapi nak bantu dan menyedarkan semua orang tentang pentingnya kehidupan sihat ni. Di sini, aku sediakan lima cara (lima je jangan banyak2) yang mudah dan mampu dilakukan setiap orang yang cintakan kesihatan.
Untuk yang pertama ni, aku nak terangkan tentang cara pengambilan makanan sihat secara umum.


1. Pemakanan Sihat
Pengambilan makanan yang sihat adalah cara utama untuk kita kekal sihat. Pengambilan makanan secara terkawal dengan mengikut piramid makanan yang disyorkan oleh pakar kesihatan mampu mengelakkan badan kita lesu dan mempercepatkan badan kita menjadi gemuk. Selain tu, kenalah juga kurangkan makanan bergula dan garam yang berlebihan kerana berisiko tinggi menghidap darah tinggi dan juga kencing manis malah membuatkan kita strok. Selain itu, kita juga haruslah mengamalkan pengambilan air kosong 6-8 gelas sehari bagi mengantikan mineral di dalam badan setelah seharian melakukan aktiviti.



No comments:

Post a Comment