Monday, May 23, 2016

Kesan Negatif Penggunaan Gadget

KESAN NEGATIF PENGGUNAAN GADGET

80% daripada pengguna gadget yang sudah terlalu fokus dengan penggunaannya dikatakan lebih cenderung untuk tidak mengambil peduli akan keadaan sekeliling dan didapati kurang berkomunikasi dengan persekitarannya. Hal ini menyebabkan pergaulan sosial seseorang telah terbatas oleh penggunaan gadget yang melampau sehingga tidak mempedulikan keadaan sekitar.

Terdapat juga mahasiswa yang menggunakan gadget bukan hanya untuk keperluan tetapi ada juga yang menggunakannya untuk kepentingan diri sendiri misalnya meniru (palagiat) tugas atau karya tulisan orang lain. Salah guna jaringan sosial melalui penggunaan gadget juga memberi kesan yang negatif terhadap remaja kini misalnya aktiviti yang berbau pornografi.

Hal-hal seperti iniliah yang akan merosakkan moral dan akhlak mahasiswa dan mahasiswi pada masa kini, dek kerana penggunaan gadget yang melampaui batas jiwa sosial mereka dan interaksi langsung terhadap persekitaran itu berkurang. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan teknologi ini kearah yang negatif berbanding keperluan di masa akan datang.
Di sebalik kelebihan yang ada pada gadget ini juga terdapat perkara yang mampu merugikan penggunanya, antaranya ialah menjadikan seseorang sentiasa berasa malas dan kurang berkomunikasi dengan dunia luar.


Penggunaan gadget sangat berguna dalam kehidupan harian kita serta memberi kesenangan, namun kita perlu membatasi waktu penggunaannya sehingga tidak menganggu waktu terluang bersama orang tersayang. Selain itu, pengguaannya haruslah kearah yang positif dan tidak menggunakannya kearah yang negatif.

No comments:

Post a Comment